3 oktober 2005

Defekta viner

Nästa måndag dvs den 10/10 kan man prova defekta viner i Munskänkarnas regi. Om man är medlem och det inte är fullbokat förstås. Eller om man känner en medlem. Munskänkarna tillåter nämligen gäster. Jag har inte tid att gå. En privat provning av Château Musar - ett vin somliga menar alltför ofta anfäktas av lättflyktig syra - hann bokas innan jag läste Munskänkarnas höstprogram.
Apropå defekta viner, för fyra år sedan hyrde vi ett hus i Toscana. En dag hade vi köpt en låda om tolv viner. Av dessa var minst hälften defekta. Dessutom på olika sätt! Kork, lättflyktig syra, oxidation de flesta defekter var representerade. Vinhandlaren ville först inte ersätta oss men gav med sig efter en stunds diskuterande.
I våras hade jag det tvivelaktiga nöjet att dricka en oxiderad, efterjäst och lätt mousserande Sauternes "sur lie" i Belgien. Det såg åtminstone ut som jästfällning i flaskan. Min generöse bror hade pyntat omkring 35 € flaskan. Han fick tillbaka pengarna i den lokala livsmedelsaffären utan diskussion.

Jag kommer att skriva en rad varje gång jag stöter på ett defekt vin i fortsättningen. I morgon ska jag åka till Danmark.

3 kommentarer:

Alice sa...

Följ med mig på defektprovning på V&S 15/11 istället, jag är övertygad om att Kent Nilsson kan hitta äckligare och mer absurda defekter än munskänkarna ens kan drömma om.
Och därmed är jag helt utan dåligt samvete för att jag upptar din måndag.

Pelle sa...

Det är Kent Nilsson som håller i Munskänkarnas defektprovning så det lär bli rätt lika :-). Men kul är det. Jag var var på Munskänkarnas defektprovning förra året och mer intressant vinprovning har jag nog inte varit på. Och äckligare viner har jag knappast druckit heller. Lite kuriosa er Musar-vänner kanske är kanske att många Munskänkar plockade ut just Musar som defekt ...

Anonym sa...

Kan meddela att förslutningen på ytterligare en flaska (1996 Château La Tour Blanche)för någon månad sedan började bukta utåt på karakteristiskt sätt. Reklamerade de tre flaskor jag hade kvar (även de som inte visade några yttre tecken på defekt) och fick utan problem pengarna tillbaka. Jag hade plockat mina flaskor från hyllan i butiken, och det är möjligt att ljus och värme hade försämrat vinets kvalitet, men om flaskorna varit rena vid buteljeringen borde väl risken ändå vara ganska liten? I fortsättningen tänker jag i vilket fall se till att jag beställer finare vin direkt från livsmedelskedjans centrala vinkällare, där lagringsförhållandena är bättre.