29 oktober 2005

Lördagsletande


Jag vaknar. Letar rätt på kläderna jag bar kvällen innan och känner efter. Fick jag med allt? Jodå, där ligger Ipoden, där digitalkameran och plånboken. Den sistnämnda med alla kort i behåll. Fattas bara mobilen. Ringer till mig själv. Det ringer i badrummet. Såja. Alla värdefulla prylar finns kvar och har befunnits vara i gott skick.
Som jag skrev for jag till Judit & Bertil. Beställde ett glas av deras utmärkta Côtes du Rhône. (Ska ringa dit och fråga vad vinet hette. Det står inte på kvittot.) Fick höra att tv-medarbetaren som jag skrev om häromdagen hade blivit f-rbannad när han blev medveten om att han figurerade i ett reklamsammanhang utan sitt medgivande. Tänk om jag orsakar en liten skandal! Meterologen ringer till P&S marknadsavdelning och undrar vad de håller på med. Så är bollen i rullning. Kanske.

Alltså J&B är fantastiskt på fredagar! På samma spot trängs Sveriges bästa bloggare, mat och vetenskapsjournalister, SVT-redaktörer, matmarknadsförare, surdegsbagare och några till. En representant för det statliga monopolet var där och flashade med sin digitalkamera. Både i överförd och bokstavlig bemärkelse. Så nu finns jag på pixlar som jag inte kontrollerar.

Sedan tog jag mig till Indigo som är en ungdomsgård på Götgatspuckeln för att träffa M inför J:s 40-årskalas. Eftersom de inte har några bra viner fick det bli en pastis.

Den här kvällen gick utför i dryckeshänseende. På Kolingsborg där festen ägde rum hade de vin på kran. Och jag som trodde tetror var lågvattenmärket! Det fick bli enbärssprit med cinchonabarks-läsk. Och så fortsatte det. Jag träffade ett ex. Nu lycklig mor till en tvåmånaderstös. Kvällen till ära klädd i halloweenorange. Tösen alltså.

Falun Gong var också där. En kvinna undrade om vi var tvillingar. Frågan är vem av oss som ska känna sig mest smickrad. Det märktes att det var 40-årskalas. På samma fest fanns inte mindre än tre personer som sett Japan på konserthuset 1983!(?). Men jag var nog ensam om att ha talat med David Sylvian på Zaventem.

Falun Gong och jag drog vidare. Först till Burger King vid Medborgarplatsen där vi åt frittar. Sedan åter till Indigo. Nu knökigare. Öl. Saltgurka och vodka. Vilka DJ:ar! De spelade bland annat Devo, Television och 999. Konstigt nog kunde jag identifiera den sistnämnda gruppen trots att jag varken var ett fan eller hört dem på 25 år. (Gossarna var nog inte födda när musiken skapades.)

Vi var för gamla men ändå inte äldst. Åter till Kolingsborg. Ett fåtal människor kvar. Bland annat Databasdonnan. Som hotade med att flytta utomlands. Det är OK om du väljer ett spanskspråkigt land, sa jag. Gick hemåt. Fick för mig att jag skulle köa utanför Kvarnen. Insåg att det var en dum idé. Nästan lika dum som saltgurkan, vodkan, ölen och drinkarna. Gick hem och sov.
(Bild från bardisken på Kolingsborg.)

Inga kommentarer: