11 september 2008

21, 20 och 19. Äh

Jag har slarvat med skrivandet. Ber om ursäkt om det och ber att få berätta följande: Grillby ligger i Uppland. Det gör Fånö och Fjuckby också. Jag trodde länge att Enköping var en avskrädeshög. Jag trodde länge att Conde de Valdemar Crianza var en fruktigt prisvärd rioja. Jag trodde länge att landsbygden var avfolkning, inavel och EU-bidrag. Jag trodde så mycket.
Uppsalas sämsta Systembolag ligger i Stenhagen. Där köper vi kvällens vin. Uppsalas deppigaste och billigaste ICA Maxi ligger också där. Där köper vi kvällens korv. Bredvid ICA Maxi i Stenhagen ligger ett hamburgerhak. Så vist inrättat är det att hamburgerhaket har en ingång som man kan nå från korridoren som leder ej bort, men hem, från kassorna i ICA maxi. Man behöver inte gå ut i septemberpisset om man ska äta en hamburgare. En stekt hamburgare är inte grillad. Det är en viktig skillnad. Efter mellanmål kör vi sydväst. Till Grillby eller Veckholms Åhl där jag kommer att laga en förrättssallad som min blygsel förbjuder mig att uppge ingredienserna till (getost, rödbetor och senapskål) och en korvgryta med grillade paprikor i. Vi dricker Alain Brumonts vita La Gascogne till salladen. Om det vinet kan jag berätta att det innehåller alla vårars vinifierare; sauvignon blanc. Druvan som drömmer om senpubertala majkvällar ävergående i daggfria försommarmorgnar klädda i framtid, för stora kavajer och billig bakfylla. Och gros manseng. Som jag inte kan säga något om. Och okej då, min gamla favvo, Conde de Valdemar Crianza, en fruktig rioja utan alltför kraftig fatlagring. Jag drack den tillsammans med en irländare på Hotel Uplandia i september 2003. Och jag hade kanske glömt det om det inte hade varit så att han hastigt rycktes bort två år senare. Vilket jag fick veta först 2006. Men idag tyckte jag att Conde de Valdemar var en suris. Äh, vilket svamlande! Vad är väl nostalgi över gamla druvjäsningar mot häret och nuet? 2008 lever i högsta grad i samtiden som ikväll materialiserades i Kim Källströms nick och han nr 7 aka Samuel Holméns skott. När man ändå är inne i Enköpingstrakten kan det vara värt att nämna bokskogen en halv fjärdingsväg härifrån. "En kupol av grönska" sa världsmästaren. Om skogen som lär vara Europas nordligaste i den genren. Godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Är du full? Eller bara bitter?