3 september 2008

26. Nummerserien går bakåt igen. Typ maskinskrivning.

"Vi journalister har, till skillnad från ni som bloggar, en läsekrets att tänka på" yttrade kristallklara K häromdagen. Jag skrattade. Idag har jag försökt att åstadkomma något professionellt, dvs. det skulle vara sammanhängande, faktasprängt och roande. Det tog halva dagen. Jag skulle med andra ord inte bli särskilt lönsam som professionell. Jag är helt enkelt för långsam. Fick tips om ett program som kunde användas för att få upp hastigheten när man skriver med tangentbord. Ibland blir ju mina inlägg lite spretiga för att fingrarna har kommit på efterkälken i förhållande till tanken. Jag fick då tips om detta. Eftersom jag använder Apple har jag ingen nytta av det. Googlade då runt och hittade efter en stund en rad program för just alla tangentbord utom de svenska. Dessutom hittade jag det här. Återigen inget för oss som använder å, ä och ö i vårt skrivande. Så, kära läsare, nu när Apples datorer har blivit nästan för folkliga, är det någon som kan tipsa om ett program som fungerar för oss som använder plattformen?

1 kommentar:

Anonym sa...

det verkar ju jättekul! När du har hittat ditt träningsprogram kan vi börja tävla.
kb