1 september 2008

37. En dag efter, det handlar om söndagen


Intelligenta svampar. En intressant artikel på DN:s vetenskapssidor som jag bara hann läsa halvvägs innan jag begav mig till Aspuddsparken där P och tvåplus någonting J höll till. Kylan från annalkande regnmoln svalkade ansiktet. I Aspuddsparken finns ett fik med självservering. Man tar vad man vill ha och lägger sedan pengar i en bössa. Det verkar fungera. I samma hus som fiket finns ett rum med en stängd dörr, se bilderna. Om spelad order var uttrycket som hoppade mellan synapserna för ett par veckor sedan så är soft-enhet det som kommer att roa mig under en tid framöver. Vad som äger rum bakom dörren vet jag inte.
Vi satt med våra kaffemuggar när en man mellan 40 och 50, med något för korta byxor, något för testiga lockar och något för virrande i hållningen frågade P: "Är du från Gröndal? "Nej" svarade P sanningsenligt. Lite senare började mannen berätta för mig om Aspuddsparkens utveckling. Och så frågade han mig om jag visste vad en Södermalms-wannabe var. "Det är såna som bor här i Aspudden. Dom kommer från andra delar av Sverige och de tycker att Södermalm är det bästa som finns men har inte möjlighet att bo där. I Liljeholmen och Midsommarkransen däremot, bor folk från Solna och Sollentuna." Jag nickade. "Nej, här ska jag inte stå och prata med er." Han gick iväg. På Hägerstensvägen stötte vi ihop med en av P:s goda vänner som har samma yrke; psykolog. Både han och P:s 16-årige son L hade sett Bob Hund på Popaganda under lördagkvällen. Det är sex år sedan jag såg dem på Gröna Lund. Då var de trötta. Nu hade de uppenbarligen återfått energin. 16-årige L skulle åka till Vitabergsparken senare under kvällen för att delta i allsång mot Alliansen. Det skulle, av lätt förklarliga skäl, inte jag.
Jag känner svenskar som befinner sig på olika band på i den politiska regnbågen. Den regnbåge som utgörs av etablerade partier, vill säga.
Vi gick ner genom Vinterviken, under Essingeledsbron väster om Trekanten, fortsatte in till Gröndal och satte oss på Gröndals Deli. Jag beställde en tallrik med kycklingspett, ris med berberisbär och två guckor. Så gott! Och en feta/spenatpirog. Berömde ägarna för maten och köpte en burk hel spiskummin. Den hela är mycket godare än den malda. Rosta den i panna och mortla den innan du har den i det du lagar.
Vi gick ner till småbåtshamnen i Gröndal och fortsatte via Stadsmissionen till Liljeholmens centrum där jag tog tunnelbanan till stan. Jag jobbade ett par timmar och väntade på att A och E skulle komma hem. När de hade gjort det gick jag till Hornstull där jag mötte H. Vi åt middag på Nhu's thai. Bläckfisk och fläsk. Kryddorna var inte helt fräscha, de smakade korkdefekt, men jag orkade inte påpeka det. Nojade att jag skulle bli sjuk. Vi åkte ut till Sickla och handlade glass på ICA. En av det där stora amerikanska märket med smak av kaksmet. Ni läste rätt: kaksmet. Okej, men lite för barnslig. Förutom den, en italiensk jordgubbsglass med helt annan konsistens. Dessutom godare. Utsikten från H:s lilla lägenhet är för övrigt storslagen. Sickla, Södermalm, den rödskimrande Globen, fyrverkerierna över saltsjön.
Teven visade andra spindelmansfilmen. Den var lika bra som de andra två. Trots det så somnade jag.

Inga kommentarer: